rss
email
twitter
facebook

Rabu, 09 April 2014

III. Definisi Ergonomi Menurut Para Ahli


a. Phesant, 1988
     "Ergonomics is the aplication scientific information about human being and methods of acquiring such information to the problem to the design"

b. Corlett and Clark, 1995
      "Ergonomics is the study of human abilities and characteristics which affect the design of equipment systems and job"

c. Annis and Mc Conville, 1996
     "Ergonomics is the ability to apply Information regarding human characters, capacities and limitation to the design of human task, machine system living spaces, and environment, so that people can confortable and efficiently"

d. Manuaba, 1998
      "Ergonomics design in the application of human factor information to the design of tools machines system tasks, jobs, and environments for productive, safe, confortable,and effective human functioning"


Jika hanya dicermati pengertian berikut menurut para ahli, hubungannya sebatas antar manusia, pelaksanaan tugas dan pekerjaannya. Namun dengan pengkajian dan analisis mendalam, ruang lingkup ergonomi sangat luas pada segala bidang tempat dan waktu (hal apa saja, dimana saja, dan kapan saja).

Dalam satu hari (Siang dan Malam) ada 24 jam, 8 jam di tempat kerja, 12 jam di rumah. 2 jam pada transportasi/perjalanan, berekreasi 2 jam, olahraga, lingkungan sosial, dsb. Karena itu penerapan Ergonomi tidak hanya fokus pada 8 jam kerja dan mengabaikan yang lainnya dan perlu diperhatikan dalam hal ini.

0 komentar:

Posting Komentar